A creat Dumnezeu lumea în șapte zile?
Bethany W. din Noua Zeelandă scrie:
Salutare,
Am un prieten creștin care crede în Pământul vechi. Am discutat cu el de luni de zile (într-un mod foarte prietenos). El mi-a spus să mă uit la Levitic 25 și cred că se referea la versetele 2-9. Care este cel mai bun mod de a răspunde? El nu pare să fie mulțumit de argumentele foarte bune, cred că este complicat pentru el și îi scapă ideea principală.
Mulțumiri
Bethany
Shaun Doyle, din partea CMI, răspunde:
Dragă Bethany,
Îți mulțumim că ai scris.
Deci, întrebarea este despre menționarea anilor Sabatului în Levitic 25:2-9:
„Vorbește fiilor lui Israel și le spune: După ce veri intra în pământul pe care îl voi da vouă, să se odihnească pământul; să fie o odihnă în cinstea Domnului. Șase ani să semeni ogorul tău, șase ani să lucrezi via ta și să aduni roadele lor; iar anul al șaptelea să fie an de odihnă a pământului, odihna Domnului; ogorul tău să nu-l semeni și via ta să n-o tai în anul acela. Ceea ce va creste de la sine pe ogorul tău să nu seceri și strugurii de pe vițele tale netăiate să nu-i culegi, ca să fie acest an de odihnă pentru pământ.
Și aceste roade vor fi în timpul odihnei pământului hrană pentru tine, pentru robul tău și pentru roaba ta, pentru simbriașul tău și pentru străinul tău care s-a așezat la tine; pentru dobitocul tău și pentru fiarele cele de pe pământul tău, să fie de hrană toate roadele lui. Să numeri apoi șapte ani de odihnă, adică de șapte ori câte șapte ani, ca să ai în cei de șapte ori câte șapte ani, patruzeci și nouă de ani. Și să trâmbițezi cu trâmbița în luna a șaptea, în ziua a zecea a lunii; în ziua curățirii să trâmbițezi cu trâmbița în toată tara voastră.”
Deci, la ce trebuie să răspunzi? Șapte este un număr important în Biblie și în viața calendaristică a Israelului. Suntem de acord. Și ce dacă? Ieșirea 20:8-11 sugerează că săptămâna lucrării lui Dumnezeu în creație poate fi, de fapt, motivul fundamental pentru care „șapte” este atât de important în Biblie.
În al doilea rând, Ieșirea 20:8-11 fundamentează săptămâna de muncă în Israel în săptămâna de muncă lui Dumnezeu în Creație. Intervalele de timp sunt identice. Cu toate acestea, Levitic 25:2-9 vorbește despre ani, nu despre zile; și nici măcar nu menționează săptămâna creației lui Dumnezeu. Există o paralelă? Desigur. Dar nu este nici pe departe atât de puternică sau de explicită ca Sabatul din Ieșirea 20.
Sau modelul cifrei șapte este mai important decât intervalul de timp absolut la care se referă, având în vedere că intervale de timp diferite sunt folosite în locuri diferite (Ieșirea 20:8-11 – timp de șapte zile, Levitic 23:15 – timp de șapte săptămâni și Levitic 25:2-9 – timp de șapte ani și de șapte ori câte șapte ani)? În mod clar, nu în Ieșirea 20 cu privire la Sabat. Dar, indiferent de varianța acestor pasaje, trebuie totuși să ne ocupăm de ceea ce spune Facerea 1 de fapt. Și scrie șapte zile. Fără goluri. Și acele „zile” constau într-un ciclu de zi/noapte – adică o zi tipică de 24 de ore.
Și nu există o linie clară aici de la „șapte a fost un model predominant” până la „schema de șapte zile din Facerea 1 este figurativă” (Cosmologia antică și scala de timp din Facerea 1). Pentru început, presupunem că schema de șapte zile din Facerea 1 este derivată, pe când Ieșirea 20 indică contrariul. În plus, ideea din Ieșirea 20 este că în săptămâna lor de muncă, Israelul imita săptămâna de muncă a lui Dumnezeu. Aceasta indică că săptămâna de muncă a lui Dumnezeu a fost la fel de bine fixată în istorie ca și săptămâna de muncă a lui Israel. Altfel, nu îl imitau pe Dumnezeu, nu-i așa? Ca dovadă suplimentară, cartea The Genesis Account, care în mod evident apără Facerea ca o istorie reală, are un capitol, The Number Seven (n.t., Numărul șapte) la p. 15-16, care indică numeroasele apariții ale cifrei șapte în Facerea 1.
Având în vedere ceea ce ai spus, se pare că prietenul tău ți-a indicat pur și simplu că cifra șapte este predominantă în Scriptură, iar acesta se presupune că este un argument împotriva interpretării literare/istorice a zilelor de 24 de ore din Facerea 1. Dar nici vorbă așa ceva. Este doar un indicator că trebuie să citim pasajul cu atenție pentru a vedea dacă este menit să fie luat ca istorie. Și este: Facerea ca narațiune istorică antică. Vezi și Why is CMI so dogmatic on 24-hour creation days? Revisited.
Salutări,
Shaun Doyle
Creation Ministries International
Autor: Shaun Doyle
Sursa: Creation.com | Sevens in the Bible: a reason to doubt God created in a literal week?
Traducător: Cristian Monea