Hristos Dumnezeu e în natură cu iubire, cu har, cu personalitate vie creatoare, proniatoare
Natura este palpabilă şi concretă materială, nu inodoră, insipidă, incoloră. Dacă Dumnezeul cel spiritual este în natură, cu atât mai mult Dumnezeul Întrupat, viu si lucrător, în cele şapte Sfinte Taine, în ierurgii, în lucrarea teofanică, sacramentală prin Cuvânt ceresc, prin manifestarea minunilor, puterilor divine, prin conducerea fenomenelor naturale, a revelaţiei naturale și a invenţiilor civilizaţiei şi culturii, prin crearea, conducerea şi conlucrarea legilor naturale, precum și prin a lor suspendare în minuni, „că unde vrea Dumnezeu, se biruieşte rânduiala firii”.
Ca dovadă că Dumnezeu e aproape de noi, chiar întru noi, e faptul că pâinea, lucrată şi preparată de noi, și vinul viilor noastre se transformă pe Sfânta Masă, epicleza Euharistică, în Însuşi Trupul şi Sângele lui Hristos. Teologia naturală ne arată cartea naturii, dar nu în mod panteist, de vreme ce Hristos pe toate Le umple, însă nu e cuprins de nimic, nici chiar de cerurile cerurilor. Dumnezeu e în natură şi mai presus de orice natură, nu ca lege sau forţă dinamică oarbă, deterministă, de vreme ce El Însuşi e Creatorul legilor iar legile, oricât de desăvârşite ar fi, sunt tot create.
Hristos Dumnezeu e în natură cu iubire, cu har, cu personalitate vie creatoare, proniatoare, ca Jertfă și Jertfitor, ca Hrană şi Hrănitor, milostiv iertător, blând dezlegător.
Forţa suverană, cauza directrice a materiei; viaţa, dirijatoarea atomilor; facultăţile intelectuale dirijatoare ale afinităţilor chimice; scopul final proniator, care a rânduit lumea etc, toate acestea nu sunt zei, ci Dumnezeu este Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh, Care a creat forţa, materia, viaţa, atomii, gândirea, facultăţile intelectuale şi a pus un scop în cosmos creând, proniind şi sfinţind, în cosmosul Biserică, ce este spre conlucrarea şi spre mântuirea omului.
Autor: Ieroschimonah Nil Dorobanțu
Sursa: „Dumnezeu în natură. Camille Flammarion. Exegeză” – Pr. Nil Dorobanțu, Editura Floare de April, 2016, pp. 13-14.