Stuart Burgess, un inginer expert, evită “designul evolutiv”
Philip Bell l-a intervievat pe creaționistul și profesorul [1] de design ingineresc, Stuart Burgess
Prof. Stuart Burgess, doctor, cu certificările CEng, FIMechE, este profesor în design ingineresc în cadrul Departamentului de Inginerie Mecanică al Universității din Bristol (Marea Britanie). Este un expert mondial în domeniul biomimeticii (imitarea designului din natură) și conduce Grupul de Cercetare pentru Design Ingineresc la universitatea sa. Dr. Burgess este autorul a peste 40 de lucrări publicate în reviste științifice seculare și alte 50 de conferințe. De asemenea, a înregistrat 7 brevete.
Îmi amintesc bine prima dată când l-am auzit pe profesorul Burgess – care a ținut o conferință pe tema „Hallmarks of Design” (Caracteristici ale Designului) în lumea naturală – la cel de-al 7-lea Congres European Creaționist din anul 2000, unul dintre cele mai importante momente ale conferinței pentru mine. Aici a fost un inginer creștin dedicat și experimentat, care și-a întors privirea de designer către minunile biologice ale lumii naturale, iar cartea omonimă lui Stuart tocmai fusese publicată. [2] De atunci, a scris cărți pe teme diverse precum stelele și originea umană.
Dar oamenii de știință adevărați și inginerii adevărați tratează Facerea ca istorie? Ei bine, cititorii obișnuiți ai revistei Creation vor ști că răspunsul la această întrebare este un „Da!” ferm. Indiscutabil, Stuart este un inginer realizat, care a publicat mult în domeniul său, el însuși fiind co-editor al unui jurnal științific. În diverse etape din cariera sa, contribuțiile sale au fost recunoscute cu premii prestigioase. Iată câteva aspecte importante. În 1986, a câștigat premiul „Design Council Molins Award for Engineering Design” (Premiul Consiliului de Design Molins pentru Design Ingineresc). Apoi, în 1993, i-a fost înmânat premiul “Worshipful Company of Turners Gold Medal for Engineering Design”. Și, încă din 2008, a fost recompensat cu „Wessex Institute Scientific Medal” (Medalia științifică a Institutului Wessex).
De înțeles la acea vreme, CMI (Creation Ministeries) a fost încântat când Stuart a fost de acord să participe la documentarul nostru dramatic despre Darwin: Călătoria care a Zguduit Lumea. El a fost unul dintre puținii creaționiști biblici dintre cei paisprezece experți intervievați [3], iar contribuția lui a fost neprețuită. De exemplu, Stuart face distincția utilă și importantă între conceptul de design perfect al corpului uman — scheletul și articulațiile și așa mai departe – și imperfecțiunile și defectele aplicării sale. Desigur, Biblia arată că aceste „lucruri rele” sunt consecința căderii omenirii, astfel încât designul uman perfect al lui Dumnezeu este acum afectat de blestem.
Recent, l-am întrebat pe Stuart cum a devenit interesat prima oară de inginerie:
„Când eram copil întotdeauna construiam mașini și case din Lego și acest lucru m-a făcut interesat să proiectez nu doar în joacă ci ca profesie. Mă simt privilegiat că am lucrat pentru Agenția Spațială Europeană la mai multe proiecte spațiale mari și acum mă bucur foarte mult de slujba mea de predare și de cercetare a designului ingineresc la Universitatea Bristol”.
Deci, este mai dificil pentru ingineri—care petrec atât de mult timp gândindu-se la obiectele proiectate—să îmbrățișeze evoluția darwiniană decât pentru biologi? Stuart explică:
„Da, din două motive. În primul rând, deoarece proiectarea pentru ființele umane nu este limitată de schimbările pas cu pas care limitează evoluția, inginerii umani ar trebui să producă modele mult mai sofisticate decât cele găsite în natură. Totuși, contrariul este adevărat. Natura are, de departe, cele mai sofisticate modele. Un al doilea motiv este că inginerii știu că nu puteți proiecta făcând greșeli aleatorii. Dacă schimbați la întâmplare un singur parametru într-un motor de mașină, acesta va duce întotdeauna la un pas retrograd. Îmbunătățirile de proiectare necesită întotdeauna o planificare atentă și o schimbare atentă a mai multor parametri în același timp. ”
Stuart are o vastă experiență în acest domeniu, inclusiv lucrul la proiectarea sistemului fotovoltaic al satelitului extrem de scump Envisat, al Agenției Spațiale Europene, explicând:
„Satelitul Envisat costa 1,6 miliarde de lire sterline[4] și are sute de mii de componente și câteva milioane de piese de informații de proiectare separate, precum dimensiunile și proprietățile materialelor. Ar fi fost de ajuns doar una sau două erori în informațiile de proiectare și întreaga misiune ar fi eșuat. Acest tip de proiect ilustrează cât de dificil este proiectarea și cum nu se realizează din întâmplare.”
Dr. Burgess este impresionat de multe modele din lumea naturală, dar unul se evidențiază:
„Argumentul meu preferat este pana din coada păunului. Are culori frumoase, care se schimbă, produse fiind de interferența filmelor subțiri. Pana are straturi de cheratină cu grosimi precise comparabile cu lungimile de undă ale culorilor individuale ale luminii albe. Vârfurile penei sunt, de asemenea, incredibil de bine aliniate pentru a produce modele matematice cum ar fi elipsoidele și cardioizii.[5] Designul penei de păun este atât de precis încât inginerii nu-l pot replica. Cu toate acestea, penele par a exista doar pentru decorare! Pana de păun arată nu numai că există un Creator, ci că El este foarte înțelept și grijuliu. Nu mă îndoiesc că Dumnezeu a vrut ca oamenii să se bucure de frumusețea penei de păun.”[6]
Dr. Jonathan Sarfati abordează mult mai multe exemple uimitoare de astfel de structuri superbe în cartea sa By Design (Prin Proiectare), având un subtitlul foarte potrivit: Dovada pentru Designerul Inteligent al naturii—Dumnezeul din Biblie).[7] O temă recurentă în carte este modul în care biologii de astăzi imită lucrurile pe care le observă în lumea naturală. Stuart explică de ce inginerii sunt atât de interesați de acest domeniu înfloritor:
„Biomimetica implică copierea sau inspirarea de soluții de design din natură. Inginerii sunt foarte interesați de biomimetică, deoarece lumea naturală conține un design extrem de optimizat. De exemplu, păsările și insectele sunt extrem de bine concepute pentru zbor. Păsările au inspirat designeri de avioane timp de mulți ani, inclusiv frații Wright care au inventat mecanismele de manevrare a aeronavelor după ce au studiat modul în care păsările se întorceau în aer.
„Insectele zburătoare precum libelulele sunt o altă dovadă puternică pentru proiectare, deoarece mecanismele lor de zbor (și sistemele de navigație[8]) sunt incredibil de sofisticate, deși evoluționiștii consideră că libelulele sunt insecte „primitive”, care au apărut cu milioane de ani în urmă. Grupul meu de cercetare de la Universitatea Bristol dezvoltă micro-vehicule aeriene bazate pe aripile libelulelor. Am filmat libelulele cu camere de mare viteză și am înregistrat mișcările exacte ale aripilor lor. Am creat apoi mecanisme de codificare care pot copia acea mișcare în micro-vehiculele aeriene create de om.”[9]
Deci, modelele lui Dumnezeu au stabilit standardul la care inginerii aspiră în lucrarea lor, chiar dacă nu acceptă întotdeauna acest lucru. M-am întrebat dacă Stuart a descoperit că uneori oamenii au fost bucuroși să discute despre „Inteligent Design” (ID) (Design Inteligent), atât timp cât natura și identitatea Designerului au fost ignorate. De asemenea, ce părere a avut despre afirmația unor oameni care susțin că ar trebui să scoatem din discuție cel de-al doilea aspect?
„Din păcate, descopăr că mulți oameni de știință nu doresc să discute despre designul inteligent și nu doresc să răspundă la întrebarea referitoare la Designer. Sunt și unii care doresc să discute doar despre designul inteligent. Un motiv este faptul că ei sunt îngrijorați de implicațiile existenței unui Creator, că sunt apoi responsabili față de acel Creator. O altă implicație este că aceștia au responsabilitatea de a da credibilitate și slavă Creatorului. Dar există implicații serioase pentru acceptarea oricărei teorie, inclusiv pentru Big Bang și evoluție. Dacă teoria Big Bang-ului ar fi adevărată, atunci Pământul și omul ar fi neimportante, pentru că suntem pierduți în eonii timpului și megaparsecii spațiului. Dacă evoluția ar fi adevărată, atunci ar însemna că lumea a fost creată printr-un proces de violență și moarte. Deci, faptul că designul inteligen și creația au implicații serioase nu este, în sine, un motiv pentru a evita dezbaterea identității și a creației.”
Asta ne aduce la esența problemei—dacă suntem sau nu Creația intenționată a Dumnezeului Atotputernic? Stuart explică modul în care credința sa creștină se leagă de munca în care a fost implicat toți acești ani.
„Ingineria este o profesie măreață pentru un creștin deoarece implică creativitate. Abilitatea omului de a crea este un aspect al ființei noastre făcute după chipul lui Dumnezeu. Dificultatea de a proiecta și de a construi lucruri care sunt relativ simple te face să-ți dai seama cât de mare este înțelepciunea și puterea lui Dumnezeu care a făcut toate lucrurile”.
Ce ar spune el celor care susțin că credința și convingerile creștine despre Evanghelia Domnului Iisus Hristos sunt în mare măsură separate de problema originilor și separate de sensul textului din primele capitole ale Facerii?
„Învățătura Creației Speciale este importantă, deoarece ajută la reamintirea oamenilor că există un Creator personal, care a fost implicat în proiectarea detaliată a omului. Credința în Creația Specială îi ajută pe oameni să aprecieze abilitatea lui Dumnezeu de a crea o diversitate vastă de plante și vietăți complicate. Cred că este foarte important să credem într-un Adam istoric și într-o Eva istorică. Dacă începeți să faceți compromisuri, de exemplu, acceptând evoluția și oamenii-maimuță, atunci problemele teologice sunt foarte grave. Dacă Adam și Eva au provenit dintr-o vietate asemănătoare maimuței, atunci trebuie să argumentați că strămoșii lor imediați, deși arătând complet ca oamenii, nu au fost, de fapt, făcuți după chipul lui Dumnezeu. Aceasta contrazice complet ceea ce învață Facerea și contravine și faptului că Dumnezeu are puterea supranaturală de a crea într-o clipă. Când Iisus a transformat apa în vin și a dat vederea orbilor, El a folosit puterea Sa supranaturală pentru a face acest lucru într-o clipă. Cheia acceptării Facerii ca o relatare literală este să ne amintim că Dumnezeu este infinit în înțelepciune și putere. Când înțelegeți cu adevărat acest lucru, atunci vă dați seama că nu a fost niciodată o problemă pentru Dumnezeu crearea lumii în șase zile”.
Amin! Mulțumesc foarte mult, Stuart.
Interviu realizat de: Philip Bell
Sursa: Creation.com | Expert engineer eschews “evolutionary design”
Traducător: Cristian Monea
Referințe și note
[1] În Marea Britanie și alte câteva țări din Commonwealth-ul britanic titlul de “Profesor” este oferit doar rangului academic cel mai înalt.
[2] Hallmarks of Design, Day One Publications, 2000..
[3] Șapte persoane intervate în filmult The Voyage erau evoluționiști, subliniind dorința CMI și a companiei subsidiare Fathom Media de a produce un documentar echilibrat.
[4] Echivalentul a 2,6 miliarde de dolari în banii de astăzi.
[5] Pentru o descriere fascinantă și detaliată, vedeți articolul lui Stuart, „Frumusețea păunului și problemele cu teoria selecției sexuale” Journal of Creation 15(2):94–102, 2001; creation.com/peacock.
[6] „Selecția sexuală” este ideea lui Darwin potrivit căreia femelele care aleg masculi frumoși pentru împerechere ar putea impulsiona evoluția penelor de coadă frumoase. Dar aceasta nu explică modelele matematice rafinate. Mai mult decât atât, studii recente au arătat că păunițele oricum care nu-i prefer pe masculii frumoși, ci se ghidează după sunet, arătând că „teoria selecției sexuale” a lui Charles Darwin nu reușește să explice exact motivul pentru care Darwin a creat-o! A se vedea Catchpoole, D., Peacock tail tale failure, creation.com/tale, 6 iunie 2008
[7] Disponibil la biroul CMI cel mai apropiat de dvs. – consultați adresele p. 2. Pentru exemple de biomimetică, consultați creation.com/biomimetics.
[8] Sarfati, J., Astonishing acrobatics dragonflies, Creation 25(4):56, 2003; creation.com/dragonfly; after Mizutani, A. et al., Motion camouflage in dragonflies, Nature 423(6940):604, 2003.
[9] Vezi și Catchpoole, D., Dragonfly design tips, creation.com/dragonfly2, 20 Oct. 2009.