Este sexualitatea umană binară?
Într-un interviu recent cu prezentatorul și jurnalistul britanic Piers Morgan, bine-cunoscutul autor și profesor ateu Richard Dawkins a susținut înțelesul tradițional al sexualității umane: „Ca biolog, există două sexe și aceasta este totul.”[1] Desigur, aceasta este exact ceea ce Biblia a învățat dintotdeauna.
Răspunsul lui Dawkins a fost în contextul afirmațiilor unor activiști transgen care doresc să elimine termeni precum „bărbat, femeie, mamă și tată”.1 Morgan a fost de acord cu Dawkins, comentând că „pornind de la un pretext complet fals te poți preface că biologia nu există, mai ales când vine vorba de sexul cuiva. Este incontestabil, nu există nicio îndoială științifică cu privire la acest lucru și, totuși, un grup mic de oameni au avut destul de mult succes în a remodela influențe vaste ale modului în care societatea vorbește și i se permite să vorbească.”1
În timpul interviului, Dawkins s-a referit la încercări de a reduce la tăcere unele femei, precum J.K. Rowling (autoarea cărților Harry Potterf) și filozoful Kathleen Stock, ca formă de agresiune. De asemenea, a susținut anterior campanii pentru a pune capăt practicii de a pune le dispoziție copiilor blocanți ai pubertății,[2] cu care am fi de acord (de exemplu: Eva și definiția femeii).[3]
Dawkins și-a încadrat afirmațiile în termenii științifici ai biologiei umane, dar opiniile sale sunt în concordanță cu Facerea 1:27: „Și a făcut Dumnezeu pe om după chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie.” Este clar atât din știință, cât și din Biblie că sexualitatea umană este binară.
Acest lucru se întâmplă în ciuda faptului că, din cauza Căderii și Blestemului (Facerea 3), mutațiile genetice rare au făcut ca unii indivizi să fie sterili (Sex abnormalities and transgender), iar unii se nasc eunuci (Matei 19:12).[4] Ca și creștini creaționiști, recunoaștem nevoia de a trata problemele legate de sexualitatea umană într-o manieră delicată și iubitoare, dar faptele biologice nu pot fi negate.
Indiferență nemiloasă?
Cu toate acestea, deși suntem în linii mari de acord cu Dawkins privind această problemă, rămâne o prăpastie largă între credințele „noilor atei” și ale creaționiștilor creștini. Mai mult, Dawkins ar trebui să se întrebe dacă împărtășește o parte din vina pentru creșterea unei perspective morale confuze, mai ales când luăm în considerare comentarii de genul acesta:
„Universul pe care îl observăm are exact proprietățile la care ar trebui să ne așteptăm dacă nu există, în fond, niciun design, niciun scop, niciun rău, niciun bine, nimic altceva decât o indiferență oarbă și nemiloasă.”[5]
Asemenea sentimente ale acestui evoluționist și autor influent ar fi putut, cu siguranță, să fi dus la respingerea de către mulți oameni a Bibliei și a moralității creștine. Ateismul dogmatic al lui Dawkins a fost evident mai ales în cartea sa The God Delusion (vedeți Atheist with a mission). Este de mirare că unii consumatori ai scrierilor sale, în special copiii, se confruntă cu crize de identitate și scop, ceea ce duce la confuzie (vedeți recenzia cărții River out of Eden[6]).
Vremurile post-moderne și post-normale
Ascensiunea „noilor atei” și filozofia materialistă a naturalismului pe care aceștia o îmbrățișează au subminat din ce în ce mai mult vechile certitudini care decurg din credința creștină. Învățătura acestei lumi moderne secularizate a condus la o pierdere a valorilor obiective (bazate pe adevărul Cuvântului lui Dumnezeu) și la înlocuirea lor cu unele subiective.
Filosoful iluminist David Hume (1711–1776) a învățat că drepturile omului provin din sentimentul de simpatie și nu pentru că ființele umane au o valoare intrinsecă – pentru creștini, drepturile și îndatoririle omului se bazează pe ordinea creației, în care omenirea este creată după Chipul lui Dumnezeu.
Hume a scris despre valoarea morală: „Iată o chestiune de fapt; dar este obiectul sentimentului, nu al rațiunii. Se află în tine, nu în obiect.”[7] Dacă da, valoarea morală a altor oameni constă în sentimentul unui individ, și nu pentru că oamenii posedă drepturi întemeiate în mod obiectiv. Rezultatul este că astăzi avem ceea ce aș numi drepturi „Hume-ane”, nu drepturi ale omului adevărate.
Odată cu pierderea valorilor obiective, fundamentul adevărului a fost, de asemenea, subminat. Încrederea excesivă în capacitatea științei de a explica toată realitatea și de a rezolva problemele globale a făcut loc post-modernismului, unde adevărul a devenit relativ. Afirmația bine-cunoscută din zilele noastre este că „ceea ce este adevărat pentru tine nu este neapărat adevărat pentru mine”. Dacă acest lucru este acceptat, cum poate cineva să știe cu siguranță ce este adevărat? În contrast puternic, creaționiștii biblici cred că adevărul este întemeiat în Dumnezeu și este revelat prin Biblie.
Știință post-normală?
Odată cu post-modernismul, unii au susținut modalități diferite de a face știință. Deci, termenul „știință post-normală”[8] a fost dezvoltat în anii 1990 din cauza incertitudinii în ceea ce privește faptele științifice și a valorilor disputate. În urma acestei incertitudini, acum se spune că trăim în „vremuri post-normale.” Adică ne aflăm „într-o perioadă intermediară în care vechile idei corecte mor, altele noi încă nu s-au născut și foarte puține lucruri par să aibă sens.”[9]
Dawkins și prietenii săi atei au multe de răspuns. Ei au muncit din greu pentru a submina credința creștină tradițională în Dumnezeu, în societatea occidentală. În mintea multor oameni de astăzi, vechile certitudini s-au pierdut – între timp, ei nu au cu ce să le înlocuiască, cu excepția indiferenței, mai ales când se analizează chestiuni de adevăr și valori. Nu e de mirare că astăzi există o criză de identitate, atât de mulți tineri care se luptă cu faptul că nu știu cine sunt.
Mesajul din Romani 1 explică ceea ce urmează inevitabil într-o societate care îl respinge pe Creator. Apostolul Pavel a învățat că, atunci când oamenii se îndepărtează de Dumnezeu, ei urmează stiluri de viață dăunătoare și contrare voinței divine.
Rezumat
Salutăm faptul că Richard Dawkins încearcă să susțină cel puțin o oarecare obiectivitate în știință și privind cine sunt oamenii (în domeniul sexualității umane). Cu toate acestea, propria sa lucrare a subminat de fapt angajamentul față de știință și adevărul obiectiv. Odată cu pierderea valorilor creștine vine și o lipsă de angajament față de adevăr ca realitate obiectivă. Când știința este folosită pentru a-L respinge pe Dumnezeu, ea duce la post-modernism și la adevărul relativ. Pe de altă parte, valorile creștine au fost esențiale în dezvoltarea științei ca demers spre slava lui Dumnezeu.[10]
În timp ce unii cred că în cele din urmă vom prelua un nou set de valori în urma declinului creștinismului, istoria ne spune că, creștinismul însuși trece prin perioade de renaștere în urma vremurilor de apostazie. Ne rugăm și așteptăm cu nerăbdare ziua în care oamenii vor realiza că valorile creștine oferă o bază mai bună pentru societate decât alternativele.
Autor: Andrew Sibley
Sursa: Creation.com | Is human sexuality binary?
[1] În: Piers Morgan Uncensored, talk.tv, 20 Martie 2023. Vedeți și: Foley, R., Richard Dawkins says JK Rowling being ‘bullied’ by trans activists: ‘There are 2 sexes’, christianpost.com, 22 Martie 2023.
[2] Gryboski, M., Richard Dawkins signs declaration opposing gender reassignment surgeries, puberty blockers for kids, christianpost.com, 2 Decembrie 2021.
[3] Serviciul de dezvoltare a identității de gen al Serviciului Național de Sănătate din Regatul Unit a fost forțat la Tavistock Trust să se închidă din cauza lipsei de protecție a copiilor. Peste 1000 de copii au primit medicamente care blochează pubertatea sau au fost supuși unor proceduri medicale, când 97,5% sufereau de alte probleme, cum ar fi abuzul, depresia sau autismul. Vedeți: Cass, H., The Cass Review, Independent review of gender identity services for children and young people, Interim report, NHS, UK, Februarie 2022.
[4] Trebuie să-i abordăm pe cei aflați în confuzie privind sexul și identitatea de gen cu dragoste și compasiune, chiar dacă îi învățăm Scriptura așa cum este înțeleasă în mod tradițional.
[5] Dawkins, R., River out of Eden, Basic Books, New York, p. 131–132, 1995.
[6] Bohlin, R.G., Up a river without a paddle, a review of: River Out of Eden: A Darwinian View of Life, by Richard Dawkins, Journal of Creation 10(3):322–327, Decembrie 1996.
[7] Hume, D., A Treatise of Human Nature, Book III (Of Morals), I, I, Clarendon Press, Oxford, p. 469, 1888.
[8] Funtowicz, S.O., Ravetz, J.R., Science for the post-normal age, Futures 25(7):739–755, Septembrie 1993.
[9] Sardar, Z., Welcome to postnormal times, Futures 42(5):435–444, Iunie 2010 | doi:10.1016/j.futures.2009.11.028.
[10] De exemplu, vedeți: Harrison, P., The Bible, Protestantism, and the Rise of Natural Science, Cambridge University Press, Cambridge, 1998.